صفحات

وبلاگ اقتصادی - اجتماعی

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

اقتصاد علم است

دکتر پویان مشایخ آهنگرانی در وبلاگش یادداشتی نوشته است با عنوان اقتصاد علم است نه ایدوئولوژی . این یادداشت میتواند  مخصوصاً برای کسانی که به صورت آکادمیک با علم اقتصاد مواجه نشده اند به شناخت علم اقتصاد کمک کند . 
"یکی تلقی های اشتباه در مورد علم اقتصاد اینه که نظرات اقتصادی را منبعث از تفکر ایدئولوژیک میدونند. در حالیکه علم اقتصاد سعی میکنه با فروض نزدیک به واقعیت رفتار انسانها را مدل کنه. همانطوری که علم فیزیک سعی میکنه حرکات اجسام را مدل کنه."
تحلیل جالبی در این پست نوشته شده است اما بعد از یک پاراگراف مسیر بحث عوض شده است و یک بحث کاملا متفاوت طرح گردیده است .
و اما نظر من :
شعاری که اسلامی بودن اقتصاد را در جامعه ما با قدرت تبلیغ میکند ناخودآگاه ما را به این سمت و سو سوق داده است که معمولاً داشتن نگاه ایدولوژیک به اقتصاد چرب تر میگردد . اما واقعیت مطلب این است که هر چند نگاه ایدولوژیک در اقتصاد واقعیتی است که بخشی از علم اقتصاد را مخصوصا از نظر تاریخی تشکیل میدهد اما باید گفت اقتصاد علمی است مبتنی بر ریاضی و آمار. علی الظاهر عده ای هم مخصوصاً آنها که اقتصاد نمیدانند اما دوست دارند همه اقتصاد یک کشور را با ذهنیات خویش اداره کنند علاقه مندند که دایره علم اقتصاد را به ایدوئولوژیک بودن آن محدود کنند تا بتوانند راحتتر سخنرانی کنند و با سخنرانی هایشان اقتصاد یک مملکت را به قهقهرا ببرند . برای مثال میتوان به ارتباط تورم و سیاستهای پولی اشاره کرد . این موضوع بحثی است که اقتصاددانان مبتنی بر تئوری های اقتصادی و فرمولهای ریاضی و تکنیکهای اقتصادسنجی تحلیل میکنند . نتایجی که از این تحلیل ها به دنیا ارائه گردیده در عمل توانسته است اقتصادهای بزرگ و کوچک را تحت تاثیر قرار دهد . اقتصاددانان ایرانی هم آنها را باور دارند اما ناگهان کسی از راه می رسد و با ذهنیات خویش فلسفه بافی می کند و دانشگاهیان هم هر چه به سر و کله خویش میزنند که اقتصاد علم است فلسفه باف می گوید اقتصاد علم نیست ،ربطی به ریاضی و آمار ندارد . اقتصاد فلسفه بافی های افرادی مثل من است . بگذارید این دفعه ذهنیات من تجربه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید