صفحات

وبلاگ اقتصادی - اجتماعی

۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

دست جدیدی برای خلق مشتریان جدید

دیروز دانشگاه یو پی ام سمیناری با سخنرانی پروفسور دکتر فیلیپ کاتلر-پدر علم بازاریابی نوین – برگزار کرد.این همایش در یکی از برترین سالن های مالزی یعنی سالن کنفرانس برج دو قلوی پتروناس برگزار گردید.برنامه جالبی بود.

یادم هست سالها پیش شعاری مطرح بود که کلید نجات کشور تولید است.من به نتیجه رسیده ام مهم تر از تولید بازاریابی است.وقتی روشهای بازاریابی در مالزی و ایران را مقایسه می کنم احساس می کنم ما در ایران خیلی از کاربرد این علم عقب هستیم.دکتر کاتلر در سخنرانی تاریخچه پنجاه سال گذشته علم بازاریابی را مرور کرد.به نظر می رسد ما در ایران در ابتدای راه هستیم.

دیروز دکتر کاتلر می گفت بازاریابی یعنی خلق بازدهی و مشتری.یکی از جملاتی که از صحبت های دیروز دکتر کاتلر در ذهنم ماند جمله زیر است.

The marketing is create return and growth consumer

اما در مقابل شما در ایران شاید بارها جمله ذیل را شنیده باشید:

دست زیاد شده است.

دیروز وقتی دکتر جمله فوق را توضیح می داد و می گفت بازاریابی یعنی خلق مشتری جدید،به این فکر می کردم که متضاد جمله دکتر کاتلر همین است که بگویی دست زیاد است.شاید شما هم به یاد داشته باشید چند سال پیش وقتی تبلیغ پفک نمکی بیشترین حجم تبلیغات را داشت و انواع و اقسام پفک نمکی عرضه می شد خیلی ها انتقاد داشتند که چرا این همه پفک نمکی تولید می شود.چه کسی این پفک نمکی ها را می خرد.آنها که پفک نمکی تولید می کردند می دانستند که حتی اگر دست هم زیاد باشد می توان مشتری جدید خلق کرد.

نتیجه:اگر شما قصد دارید کسب و کار جدیدی را ه اندازی کنید و از این نگران هستید که دست زیاد است به این فکر کنید که شاید من دست جدیدی برای خلق مشتریان جدید باشم .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید