صفحات

وبلاگ اقتصادی - اجتماعی

۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

نکاتی در مورد مخارج ادامه تحصیل در مالزی

طی یکی دو سال گذشته تماس های مختلفی داشته ام که در مورد ادامه تحصیل در مالزی سوالاتی را مطرح کرده اند . سوال های مطرح شده عمدتاً شباهت دارند و یکی از مهمترین سوالاتی که مطرح می گردد میزان هزینه های تحصیل و زندگی در مالزی است . پاسخ دادن به این سوال مشکل است . افرادی که معمولاً این سوال را می پرسند توضیح چندانی نمی دهند و به صورت کلی می پرسند که مخارج ماهیانه چقدر است . پرسیدن این سوال همانند پرسیدن این سوال است که هزینه زندگی ماهیانه در ایران چقدر است؟ قطعاً هزینه ماهیانه بسته به مجرد بودن یا متاهل بودن ، تعداد فرزندان ، سن فرزندان ، محل زندگی ، رشته دانشگاهی ، مقطع تحصیلی و فاکتورهای دیگر ، متفاوت خواهد بود . یکی از فاکتورهای موثر این است که برای افراد متاهل زن و شوهر هر دو نفر قصد ادامه تحصیل داشته باشند یا فقط یکی از آنها . 
برای کسانی که قصد دارند در مقطع PhD تحصیل نمایند نحوه تامین هزینه ها مهم است .
در حال حاضر بنا بر آمار مسوولین سفارت حدود 2700 دانشجوی ایرانی در مقطع دکترا مشغول به ادامه تحصیل در دانشگاههای مالزی هستند . این افراد سه دسته هستند :
1- افرادی که از طریق وزارت علوم ، دانشگاه آزاد یا سایر سازمانهای دولتی و یا غیر دولتی حمایت میگردند . این افراد از بورس تحصیلی استفاده می کنند یا به صورت مامور به تحصیل تحت حمایت ارگانهای مذکور قرار دارند .
2 - افرادی که از طریق دانشگاههای مالزی تحت حمایت مالی قرار دارند . در واقع از بورس و حمایتهای  وزارت آموزش عالیمالزی یا دانشگاههای مالزی استفاده میکنند .
3 - دانشجویانی که مورد حمایت مالی قرار نمیگردند و اصطلاحاً Self Finance می باشند . این گروه خود به چند دسته تقسیم میگردند . 
3-1 - دانشجویانی که در مالزی کار میکنند  از این طریق درآمد کسب میکنند. در حال حاضر کار کردن برای دانشجویان خارجی تقریباً غیرقانونی است ( به جز مواردی معدود) اما به هرجهت تعدادی از دانشجویان ، فعالیت هایی دارند .
3-2- دانشجویانی که در ایران مشغول به کار هستند و به مالزی رفت و آمد دارند . بعضی از دانشجویان بعد از گذراندن ترمهای اول و پاس نمودن واحدهای اجباری ، مطالعات خود را در ایران ادامه می دهند و با موافقت استاد راهنما به مالزی رفت و آمد میکنند . این افراد در واقع در ایران زندگی کرده ، مخارج خود را از محل کار کردن در ایران تامین نموده و هر چند ماه یک بار به مالزی سر می زنند  و مدتی را در مالزی زندگی میکنند .
3-3- دانشجویانی که هیچ شغلی ندارند و در واقع کار نمیکنند اما از طریق منابع مالی داخل ایران استفاده میکنند . این افراد از طریق خانواده ها تامین میگردند یا از پس انداز و یا منابع مالی دیگری تامین میگردند . 
دسته هایی از دانشجویان که صرفاً از منابع مالی داخل ایران تامین میگردند شدیداً به نرخ ارز وابسته هستند و اتفاقات یکساله گذشته  ، زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است . اما افرادی که از منابع مالی داخل مالزی تامین میگردند طبیعی است که از  تغییرات نرخ ارز اثرپذیری کمتری دارند . 
خلاصه اینکه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور الزاماً در برنامه ریزی برای تامین مالی باید به افزایش نرخ ارز توجه لازم مبذول فرمایند . تصور نکنند اگر یک نفر گفت برای یک زوج دانشجو ماهیانه یک ملیون تومان هزینه لازم است این رقم برای همیشه ثابت است . برای مثال طی یک سال گذشته هر رینگت از حدود 270 تومان تا 400 تومان هم نوسان داشته و فعلاً حدود 370 تومان می باشد .در یکسال گذشته در ایران دلار گرانتر  و برعکس در مالزی دلار ارزانتر شده است . در نتیجه رینگت برای ایرانی ها بیش از سی درصد گرانتر شده و در واقع قدرت خرید دانشجویان ایرانی که صرفاً از منابع مالی داخل ایران تامین میگردند بیش از سی درصد کاهش یافته است .
نکته مهم دیگری که متقاضیان ادامه تحصیل در خارج ازکشور و علی الخصوص افراد متاهل باید توجه نمایند هزینه های مربوط به استقرار است . این مخارج در ابتدای سکونت در کشور جدید هزینه گردیده و نمی توان در قالب هزینه های ماهیانه به آن اشاره نمود.
برای کسب اطلاعات مورد نیاز به سایت های مختلفی می توان مراجعه کرد . برای مثال این سایت را ببینید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید