صفحات

وبلاگ اقتصادی - اجتماعی

۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

رکود طولانی مدت، چه خطراتی دارد؟

این مطلب، ترجمه ای است که برای روزنامه دنیای اقتصاد انجام داده ام . 


نشریه اکونومیست در سلسله سوالاتی که در ستون «دعوت از اقتصاددانان» مطرح می‌كند، این بار پرسیده است: رکود طولانی مدت، چه خطراتی دارد؟



پاسخ‌هایی که برای ارائه انتخاب شده‌اند همگی بر اهمیت اقتصاد آزاد و ضرورت کاهش دخالت‌های دولت تاکید دارند. بعد از بحران و رکود کم سابقه‌ای که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد، بسیاری توسل به سیاست‌هایی برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی را توصیه نمودند و برخی از سیاست‌ها نگرانی‌هایی را برای حامیان اقتصاد آزاد ایجاد كرد. این نگرانی‌ها را می‌توان در نوشته‌های حامیان اقتصاد آزاد به راحتی مشاهده كرد. 
واکنش‌هایی که سیاست‌گذاران ژاپنی اخیرا در قبال کنترل رکود در ژاپن داشته‌اند و نگرانی از سیاست مقابله به مثل کشورها در موضوع کاهش نرخ ارز به این نگرانی‌ها دامن زده است و مدافعان اقتصاد آزاد را برای دفاع از تئوری‌ها و مفاهیم مربوطه فعال‌تر نموده است. 
نشریه اکونومیست که دائما سوالات مهم و به روزی را با اقتصاددانان در میان می‌گذارد، این بار این سوال را مطرح كرده که «رکود طولانی مدت، چه خطراتی دارد»، اما به نظر می‌رسد پاسخ‌دهندگان بیشتر به خطراتی که از طریق واکنش‌های سیاستگذاران در قبال رکود ایجاد خواهد گردید، پرداخته‌اند. استفن کینگ (Stephen King) با مقایسه سیاست‌های کشور ژاپن و آمریکا تلاش کرده است، توجه سیاست‌گذاران آمریکایی را به درس گرفتن از سیاستگذاران ژاپنی تشویق نماید. 
جسپر کول (Jesper Koll) که خود یک اقتصاددان ژاپنی است، معتقد است «جهان در دهه گذشته بر مداخله‌های دولتی چه از طریق سیاست‌های مالی و چه سیاست‌های مربوط به فاینانس یا وضع قوانین و مقررات جدید اصرار نموده است.» 
جسپر ادعا می‌کند که چین به عنوان بزرگ‌ترین نمونه «اقتصاد دستوری» در واقع در ابتدا از قدرت سیاست‌گذاری برای مقتدركردن سرمایه‌گذاران و ریسک‌پذیران بخش‌خصوصی استفاده می‌کند و در مقابل، در دموکراسی‌های بزرگی که دارای بازار آزاد هستند حتی یک کاهش کوچک دوره‌ای بهانه‌ای می‌گردد برای معافیت‌های مالیاتی و مداخله بیشتر بانک مرکزی در بازار دارایی‌های خصوصی. در واقع جسپر به صورت طعنه‌آمیز، سیاست‌گذاران کشورهای غربی را به عدم مداخله در سیستم اقتصاد آزاد تشویق می‌نماید.
در پایان این مقاله آقای لئورنس کاتلیکف( Laurence Kotlikoff) به صورت مختصر به اصل مشکل اشاراتی داشته است و به مشکلاتی در دوران کسادی و رکود بر اقتصادهای توسعه یافته تحمیل گردیده است، می‌پردازد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید